Monday, December 21, 2009

Peralatan yang digunakan untuk hidroponik organik

Sebenarnya saya takpun beli peralatan hidroponik yang ada dijual di pasaran. Memandangkan banyak barang yang boleh dikitarsemula saya pun adjust ler jadi tempat sayur hidroponik itupun dapat pengetahuan daripada surfing internet. Apa yang saya gunakan?

  1. Takungan menggunakan botol kosong minyak masak/air gas atau mangkuk/botol susu yang tak pakai atau apa-apa saje yang boleh jadi takungan air.
  2. Penutup takungan menggunakan polistrin letak buah²an/makanan. Kena tutup la nanti masuk jentik² nyamuk aedes plak dalam air takungan.
  3. Bakul letak pokok saya gunakan bekas jeli berbentuk kon (isinya anak² makan). Wat lubang² kecil & potong sikit bahagian bawah bekas. Boleh gunakan bekas vitagen.
  4. Medium saya gunakan sabut kelapa.. Mintak kat kedai runcit depan umah.
  5. Baja plak saya wat sendiri (larutan FAA - Fish Asid Amino dan EM1).

Yang nih version tak guna polistren.. tebuk bentuk bulat kecil pada botol minyak.

Kena pastikan sebahagian sabut terendam dalam air supaya dapat menyerap air





0 comments:

Post a Comment